52 389 62 22 REJESTRACJA PORADNIE WIĘCBORK
52 388 22 25 REJESTRACJA PORADNIE SĘPÓLNO KRAJ.

Prawa i obowiązki Pacjenta

PRAWA PACJENTA

Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, czy też ustawie o działalności leczniczej.

Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, Pacjent ma prawo do:

  1. Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;
  2. Informacji o swoim stanie zdrowia;
  3. Zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia;
  4. Wyrażenia zgody albo odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych;
  5. Zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
  6. Poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
  7. Dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych;
  8. Zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;
  9. Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
  10. Opieki duszpasterskiej;
  11. Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.

OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z PRAW PACJENTA

Kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz może ograniczyć korzystanie z praw pacjenta w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a w przypadku praw, o których mowa w art. 33 ust. 1 ww. ustawy – także ze względu na możliwości organizacyjne podmiotu.


PRAWO DO SKARGI

W przypadku naruszenia powyższych praw w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych, Pacjent ma prawo złożyć skargę do:

  • Prezesa Zarządu NOVUM-MED Sp. z o.o.
  • Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta
  • Komisji ds. Rozpatrywania Skarg, Wniosków, Roszczeń Pacjentów
  • Koordynatora Oddziału
  • Lekarza prowadzącego
  • Pielęgniarki Koordynującej Oddziału

Po wyczerpaniu trybu administracyjnego wewnątrz jednostki, Pacjent może złożyć skargę do:

  • Organu Założycielskiego Szpitala
  • Narodowego Funduszu Zdrowia
  • Okręgowej Izby Lekarskiej
  • Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych
  • Biura Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa

Bezpłatna Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 190 590 (czynna całodobowo przez siedem dni w tygodniu)
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl

Szczegółowy opis PRAW PACJENTA:
https://www.gov.pl/web/zdrowie/prawa-pacjenta
Kod QR - Prawa pacjenta

USTAWA z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20090520417/U/D20090417Lj.pdf
Kod QR - Ustawa o prawach pacjenta


OBOWIĄZKI PACJENTA

  1. Pacjent ma obowiązek przestrzegania zasad określonych w regulaminie organizacyjnym, a w szczególności:
    • stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego,
    • stosować się do zaleconej diety,
    • odnosić się życzliwie i kulturalnie do innych pacjentów i personelu,
    • przebywać w wyznaczonych salach o wyznaczonych porach,
    • przestrzegać ciszy nocnej od 22:00 do 6:00 oraz zgłaszać zamiar opuszczenia oddziału,
    • stosować się do przepisów BHP i przeciwpożarowych,
    • szanować mienie Szpitala i utrzymywać porządek,
    • przestrzegać zasad higieny osobistej,
    • nie manipulować aparaturą i urządzeniami medycznymi,
    • przestrzegać zakazów dotyczących środków psychoaktywnych i alkoholu,
    • nie leżeć w łóżku w ubraniu cywilnym, nie siadać na łóżkach innych pacjentów,
    • ubierać się stosownie na terenie szpitala.
  2. Pacjent odpowiada za zachowanie osób odwiedzających.
  3. W razie rażącego naruszenia regulaminu pacjent może zostać wypisany decyzją Dyrektora.
  4. Pacjent nie może opuszczać terenu szpitala.
  5. Telefonów komórkowych należy używać w sposób nieuciążliwy dla innych.
  6. Samowolne przyjmowanie leków jest zabronione.
  7. Pacjent musi udzielać pełnej i prawdziwej informacji o stanie zdrowia.
  8. Szpital nie odpowiada za skutki zatajenia informacji medycznych.
  9. Za rzeczy wartościowe pozostawione poza depozytem Szpital nie odpowiada.
Zakazy

Na terenie obiektów NOVUM-MED Sp. z o.o. zabrania się:

  • palenia tytoniu, e-papierosów (również beznikotynowych),
  • wnoszenia alkoholu, narkotyków i środków odurzających,
  • prowadzenia gier hazardowych lub handlu,
  • wnoszenia broni i materiałów niebezpiecznych.