PRAWA PACJENTA
Prawa pacjenta są zbiorem praw, zawartych między innymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ustawie o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, czy też ustawie o działalności leczniczej.
Przestrzeganie praw pacjenta jest ustawowym obowiązkiem wszystkich uczestniczących w udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Od organów władzy publicznej począwszy, poprzez osoby wykonujące zawód medyczny, do wszystkich innych, którzy z racji wykonywanego zawodu mają kontakt z pacjentem.
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, Pacjent ma prawo do:
- Świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej;
- Informacji o swoim stanie zdrowia;
- Zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z pacjentem, w szczególności z jego stanem zdrowia;
- Wyrażenia zgody albo odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych;
- Zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych;
- Poszanowania intymności i godności, w szczególności w czasie udzielania świadczeń zdrowotnych;
- Dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych;
- Zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza;
- Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego;
- Opieki duszpasterskiej;
- Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
OGRANICZENIA W KORZYSTANIU Z PRAW PACJENTA
Kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz może ograniczyć korzystanie z praw pacjenta w przypadku wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów, a w przypadku praw, o których mowa w art. 33 ust. 1 ww. ustawy – także ze względu na możliwości organizacyjne podmiotu.
PRAWO DO SKARGI
W przypadku naruszenia powyższych praw w trakcie udzielania świadczeń zdrowotnych, Pacjent ma prawo złożyć skargę do:
- Prezesa Zarządu NOVUM-MED Sp. z o.o.
- Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta
- Komisji ds. Rozpatrywania Skarg, Wniosków, Roszczeń Pacjentów
- Koordynatora Oddziału
- Lekarza prowadzącego
- Pielęgniarki Koordynującej Oddziału
Po wyczerpaniu trybu administracyjnego wewnątrz jednostki, Pacjent może złożyć skargę do:
- Organu Założycielskiego Szpitala
- Narodowego Funduszu Zdrowia
- Okręgowej Izby Lekarskiej
- Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych
- Biura Rzecznika Praw Pacjenta w Warszawie
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta:
ul. Płocka 11/13
01-231 Warszawa
Bezpłatna Telefoniczna Informacja Pacjenta:
800 190 590 (czynna całodobowo przez siedem dni w tygodniu)
e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl
Szczegółowy opis PRAW PACJENTA:
https://www.gov.pl/web/zdrowie/prawa-pacjenta

USTAWA z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20090520417/U/D20090417Lj.pdf

OBOWIĄZKI PACJENTA
- Pacjent ma obowiązek przestrzegania zasad określonych w regulaminie organizacyjnym, a w szczególności:
- stosować się do wskazówek i zaleceń lekarzy, pielęgniarek i innego personelu medycznego,
- stosować się do zaleconej diety,
- odnosić się życzliwie i kulturalnie do innych pacjentów i personelu,
- przebywać w wyznaczonych salach o wyznaczonych porach,
- przestrzegać ciszy nocnej od 22:00 do 6:00 oraz zgłaszać zamiar opuszczenia oddziału,
- stosować się do przepisów BHP i przeciwpożarowych,
- szanować mienie Szpitala i utrzymywać porządek,
- przestrzegać zasad higieny osobistej,
- nie manipulować aparaturą i urządzeniami medycznymi,
- przestrzegać zakazów dotyczących środków psychoaktywnych i alkoholu,
- nie leżeć w łóżku w ubraniu cywilnym, nie siadać na łóżkach innych pacjentów,
- ubierać się stosownie na terenie szpitala.
- Pacjent odpowiada za zachowanie osób odwiedzających.
- W razie rażącego naruszenia regulaminu pacjent może zostać wypisany decyzją Dyrektora.
- Pacjent nie może opuszczać terenu szpitala.
- Telefonów komórkowych należy używać w sposób nieuciążliwy dla innych.
- Samowolne przyjmowanie leków jest zabronione.
- Pacjent musi udzielać pełnej i prawdziwej informacji o stanie zdrowia.
- Szpital nie odpowiada za skutki zatajenia informacji medycznych.
- Za rzeczy wartościowe pozostawione poza depozytem Szpital nie odpowiada.
Zakazy
Na terenie obiektów NOVUM-MED Sp. z o.o. zabrania się:
- palenia tytoniu, e-papierosów (również beznikotynowych),
- wnoszenia alkoholu, narkotyków i środków odurzających,
- prowadzenia gier hazardowych lub handlu,
- wnoszenia broni i materiałów niebezpiecznych.
